Ugrás a tartalomhoz

E-személyi igazolvány – eSzemélyi

Aki 2016. január 1. után kapott állandó személyazonosító igazolványt, annak az új, elektronikus, úgynevezett eSzemélyi igazolványa chippel, azaz tároló elemmel is rendelkezik. Ez tartalmazza az illető valamennyi személyes és okmányadatát, a TAJ számát és az adóazonosító jelét, az igénylések több mint felénél – az igénylő hozzájárulása esetén – az állampolgár ujjnyomatát, illetve az elektronikus aláírásához szükséges adatait és aláíró tanúsítványát, továbbá igény szerint legfeljebb kettő, vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámot. Kivétel: aki a 65. életévét betöltötte, az kérheti chipet nem tartalmazó, határidő nélkül érvényes igazolvány kiállítását.

Az új eSzemélyi igazolvány ugyan még nem váltja ki a TAJ kártyát és az adókártyát, de már lehetővé teszi az azonosítók modern, egyszerűbb módon történő igazolását.

Az új okmány az EU vonatkozó normáit követi. A középtávú cél az, hogy mind a magyar, mind az európai közigazgatási rendszerek, gazdasági szereplők és az európai határokon átnyúló belső piac által nyújtott szolgáltatások igénybe vehetők legyenek az eSzemélyi igazolvánnyal. A gyakorlatban így a magyar eSzemélyi igazolvánnyal elektronikusan lehet majd ügyeket intézni egy másik uniós állam felé is. Ez a jövőbemutató képesség határok nélküli elektronikus ügyintézési lehetőséget biztosít.

Az igazolvány úti okmány funkciót is betölt, ami komfortosabbá teszi a magyar állampolgárok európai utazásait, ugyanis az igazolvány minden olyan határátlépésnél felhasználható, amelynél a schengeni vagy más államközi egyezmények lehetővé teszik. 2016. január 1-jétől az állampolgár a reptéri határátlépések során a zsilipkapus beléptető rendszereket is használhatja velük. Mindez a korábbi személyi igazolványok által is gyakorolható utazási jogot magasabb technikai, biztonsági szinten biztosítja: az elektronikus térben az útlevél biztonsági szintjére emeli a személyazonosító igazolványt.

Sokan átélték már azt az érzést, hogy repülőtereken hosszú ideig kell sorban állni az utas-ellenőrzések lefolytatásáért. Egyre több ponton terjednek el az automatizált utas-azonosító rendszerek, melyek csak chipes okmányokkal tudnak kommunikálni – használatuk ezután nem csak útlevéllel lesz lehetséges, hanem eSzemélyivel is. Az úti okmány kártyafunkció ráadásul a közúti rendészeti ellenőrzést is képes meggyorsítani, hiszen a rendészeti szervek rendelkeznek a megfelelő jogosultsággal és eszközökkel a szükséges adatok kiolvasására.

Az új okmány e-azonosítás funkciója más azonosítási rendszereknél magasabb biztonsági szinten, nagyobb hatásfokkal biztosítja az elektronikus kormányzati, illetve e-közigazgatási rendszerek igénybe vételéhez szükséges elektronikus azonosítás/hitelesítés lehetőségét.

Az okmány tároló eleméből az arra jogosult szerv – szabályozott és ellenőrzött folyamatban – képes kiolvasni az állampolgár azon személyes adatait, amelyek az ügyintézéshez szükségesek. Az eSzemélyi igazolvány működése tehát egyfajta kapu, a kártya pedig egy hozzáférést biztosító eszköz, amely az elektronikus közigazgatási szolgáltatások folyamatosan bővülő körének elérését biztosítja. Sőt a jövőben ezek a lehetőségek piaci szolgáltatóknál is elérhetők lesznek, az erre irányuló fejlesztések már folynak.

A chipes okmányból – melynek informatikai rendszereit az IdomSoft fejlesztette – az okmányirodák már több mint 4 millió darabot állítottak ki.